ایمیل مارکتینگ و پوش مارکتینگ دو ترفند متداول جهت حفظ کاربران فعلی و جذب مجدد کاربران قدیمی به سایت و کسبوکار خود میباشد. شما میتوانید با استفاده از این دو روش، تا حد ممکن با مخاطبین خود ارتباط برقرار کرده و آنها را از خدماتی که ارائه میدهید، مطلع سازید. حال شاید برایتان سوال باشد که ایمیل مارکتینگ و پوش مارکتینگ چه ماهیتی دارند؛ و چه مزایایی شامل حال هر یک از آنها میشود؟! برای پاسخ به این پرسش تا انتهای مطلب ما راه همراهی کنید، تا اطلاعات ارزشمندی در این باره کسب نمایید.
ایمیل خبرنامه
بدون شک همه ما زمانی که در سایتی عضو میشویم، پیامی به صورت پاپ آپ و… دریافت میکنیم که بیانگر تایید ارسال خبرنامه هفتگی و روزانه میباشد. به طبع اغلب مردم دوست دارند اخبار مرتبط با برند محبوب خود را پیگیری کنند، از این رو با فعالسازی دریافت خبرنامه، رابطه بهتری با مرکز مدنظر برقرار کرده و از جدیدترین وقایع و اخبار آن مطلع میشوند. در مقابل صاحبان کسبوکار هم با ارسال ایمیل خبرنامه، هر روز فعالیت و حضور خود را به مشتریانشان یادآوری میکنند.
ایمیل سالگرد مناسبهای مختلف
یکی از تکنیکهای ساده و در عین حال کاربردی برای حفظ مشتریان و جلب توجه آنها، ارسال ایمیلهایی با مضمون تبریک سالگرد ازدواج، بچه دار شدن و خلاصه رویدادهای مهم زندگیشان میباشد. شما با این کار ارتباط گرم و صمیمیتری با مشتریان خود برقرار کرده و شانس اینکه نظر آنان را نسبت به خود بهبود ببخشید، بیشتر خواهد بود.
ایمیل وریفای و تائید
با ارسال ایمیل تایید و وریفای به مخاطبان خود، به آنها این اطمینان را میدهید که کسبوکار حساب و کتاب دقیق داشته و هر کاری بر مدار برنامه پیش میرود. بدین ترتیب اعتماد کاربران نسبت به شما و برندتان افزایش یافته و وفادارتر از گذشته خواهند بود. برخی از ایمیلهای تایید عبارتند از:
- ایمیل تایید خرید
- ایمیل تایید عضویت
- ایمیل تایید پرداخت
- ایمیل تایید ارسال سفارش
ایمیل خوشآمد گویی
یکی دیگر از ترفندهای ایمیل مارکتینگ، ارسال پیام خوشآمد گویی به افرادی است که تازه ثبت نام کردهاند. طبق آمار سالهای اخیر، ارسال ایمیل خوشآمد گویی، منجر به افزایش ۳۰۰ درصدی فروش و تقاضا از جانب افراد تازه وارد شده است. از این رو شما هم میتوانید برای جلب توجه و اعتماد مخاطبین و افزایش شانس فروش محصولات خود، به محض ثبت نام هر فرد، به او یک ایمیل خوشآمد گویی ارسال نمایید. همچنین در این پیام میتوانید پس از تبریک جهت عضویت، انواع خدمات خود را شرح دهید و کاملا واضح و شفاف راجع به مزایایی که با خرید از فروشگاه شما، شامل حال آنان خواهد شد، توضیح دهید.
ایمیل نظرسنجی
طبق آمار رسمی، حدود ۹۱ درصد از ایمیلهای نظر سنجی بازخورد میگیرند و ۸۴ درصد آن نیز منجر به اعتماد مشتریان میشوند. از اینرو شما میتوانید برای محصولات و سطح کیفی خدمات رسانی خود، ایمیل نظرسنجی تدارک ببینید. از طرفی با اطلاع از نظرات مشتریان میتوانید نقاط ضعف خود را بهبود ببخشید. ضمنا اطلاع از نظرات کاربران سبب میشود تا آنان احساس ارزش کرده و نسبت به شما وفادار بمانند.
ایمیل پیشنهاد ویژه
یکی از متداولترین ترفندهای ایمیل مارکتینگ، ارسال ایمیل پیشنهاد ویژه یا پروموشنال میباشد. در این پیام میتوانید کد تخفیف، کوپن و… برای مشتریان خود ارسال کنید و از آنان بابت خریدی که انجام دادهاند، بدین وسیله قدردانی نمایید. توجه داشته باشید که هر اندازه این ایمیل را خلاقانهتر و جذاب طراحی کنید (به طوریکه حس احترام و تقدیر به مخاطب القا شود)، بدون شک بازخورد مثبتتری دریافت خواهید کرد.
ایمیل یادآوری تکمیل فرایند خرید
گاهی ممکن است مشتریان از خرید خود منصرف شده یا به دلایل مختلف، تکمیل پروسه مربوطه را فراموش نمایند، در این صورت شما میتوانید با ارسال یک ایمیل یادآوری، به آنان خاطر نشان کنید که نسبت به تکمیل فرایند خرید و پرداخت اقدام کنند. شاید برایتان عجیب باشد، اما بیش از ۸۰ درصد مواقع، ارسال این ایمیل سبب شده تا مشتری مجددا اقدام به خرید کرده و پروسه مربوطه را تکمیل نماید.
ایمیل وضعیت
گاهی با ارسال این ایمیل به مخاطب خود یادآوری خواهید کرد که عضویت او در سایت شما، چه وضعیتی دارد و تاکنون چه فعالیتهایی در این بستر داشته است. همچنین اگر خریدی داشته یا از خدمات شما بهرهمند شده است، میتوانید در این پیام از او قدردانی نمایید. به طور مثال اگر یک آموزشگاه مجازی زبان هستید، میتوانید به صورت ماهانه برای زبان آموزان خود این ایمیل را ارسال کرده و آنان را از وضعیت حال حاضرشان آگاه نمایید. بدین ترتیب آنها را ترغیب خواهید کرد تا نسبت به شما وفادار بمانند.
ایمیل معرفی خدمات و محصول جدید
اگر محصول جدید به فروشگاه خود افزودهاید، یا اجناس ناموجود را مجددا شارژ کردهاید، میتوانید با ارسال یک ایمیل، کاربران را نسبت به وجود آن آگاه نمایید. این هم یک ترفند دیگر از ایمیل مارکتینگ است که سبب میشود تا شانس فروش و جذب مخاطب افزایش یابد. حتی اگر از جمله مراکز خدمات رسان هستید، میتوانید با ارسال این پیام، مخاطبین خود را نسبت به ارائه خدمات جدید آگاه کنید.
پوش مارکتینگ چیست؟
تا اینجای کار با ایمیل مارکتینگ و انواع مختلف آن آشنا شدیم، حال نوبت آن است تا پوش مارکتینگ و روشهای گوناگونِ آن را بیاموزیم و قدمبهقدم خود را به موفقیت در کسبوکار نزدیکتر سازیم. در این روش ماهیت پیامها شبیه به sms است، با این تفاوت که در اغلب ابزارها نظیر مرورگر، اپلیکیشن، سیستم عامل و… میتواند ظاهر شود. مهمترین تفاوت پوش نوتیفیکیشن و پیام کوتاه در این است که برای ارسال پیامک نیاز به شماره تماس کاربر خواهید داشت، اما برای ارسال پوش نیازی به چنین اطلاعاتی نخواهد بود، تنها کافیست این شخص به نحوی با کسبوکار شما ارتباط گرفته و حتی در خبرنامهها و… عضو شود. همراه ما باشید تا با انواع روش های پوش مارکتینگ آشنا شویم.
انواع روش های پوش مارکتینگ
- پوش نوتیفیکیشن وب: رایجترین نوع پوش مارکتینگ، پوش نوتیفیکیشن وب است که اغلب ما با آن آشنا هستیم. این پوشها از طریق وب موبایل یا کامپیوتر، در گوشههای صفحه ظاهر میشوند.
- پوش نوتیفیکیشن دسکتاپ: صرفا در صفحه دسکتاپ ظاهر میگردد و منشأ آن برنامههای نصبی شما میباشد.
- پوش نوتیفیکیشن موبایل: در نوار اعلانات یا صفحه قفل ظاهر میشود. منشأ این اعلان برنامههای نصبی بر روی موبایل میباشد.
- پوش نوتیفیکیشن گجتها: از سری ترفندهای دیگر پوش مارکتینگ میتوان به پوش گجتها اشاره نمود. اعلاناتی که بر روی گجتهایی نظیر ساعت هوشمند و… نمایش داده میشوند، در واقع پیامهای همگام سازی شده با موبایل میباشند و منشا آنها نیز برنامههای نصبی بر روی موبایل است.
جمعبندی
در این مطلب به بررسی ماهیت ایمیل مارکتینگ و پوش مارکتینگ پرداختیم، و انواع روشهای هر یک از آنها را معرفی کردیم. امیدواریم نهایت بهره را از مطالعه این مقاله برده و پاسخ سوالات خود را یافته باشید. با این وجود اگر همچنان نظر یا سوالی راجع به این موضوع در ذهن خود دارید، حتما در بخش کامنتها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، سپاسگزاریم.